Van Feldwebel naar Tommy
Hubert Geens laakt het gedrag van de vrouwen die op het eind van WO II hun mannelijke dorpsgenoten niet meer zien staan. Eerst gingen ze flikflooien met duitsers maar toen die niet meer aan de macht waren, werden de bevrijders met liefkozingen bejegend.
Hij roept alle mannen op om dat soort vrouwvolk definitief te mijden en als ze er een bultig buikje aan overhielden was dat letterlijk “eigen schuld, dikke bult”
De gekozen melodie “Ze zijn de pijp uit” dateert ook van net na WO II en was in die dagen in gebruik bij meerdere marktzangers.
Van Feldwebel naar Tommy
[A] Hubert Geens [C] Wim Kreuer, Arnold Frank
Als men vijf jaar heeft gekeken
en de wereld goed bespeurd
kunt g’er zeker ook van spreken
wat er is en nog gebeurt.
De wijven zijn aan ’t arrangeren
‘s avonds laat al op de straat
ziet men ze daar floreren
en ge weet hoe dat het gaat.
Mijn lieve Tommy,
het zijde gij die ik bemin!
Mijn lieve Tommy,
gij zijt er mijnen lieveling.
De lippen rood en ook swingschoenen aan
zo ziet men ze daar met de Tommy’s gaan.
Maar als den Tommy er dan terug gaat naar zijn land,
dat is er voor hen heel ambetant,
men ziet er lopen dan met bult,
en dat is hun eigen schuld.
Eerst gingen zij met de moffen,
vier jaar hebben ze gevrijd
maar zonder er op te boffen,
’t was voor hen ne goeden tijd.
Als de Tommy’s kwamen binnen
was’t gedaan met Duits gebrul
maar zij konden weer beminnen
met ne goeie Engelse snul.
Mannen, laat het ons onthouden,
want zoals het nu toch gaat:
geen een kunt g’er nog betrouwen
nu ze gaan met ’n soldaat.
Recht en wetten overwogen,
’t zij een meisje of een vrouw,
al die in liefd’ heeft bedrogen
valt buiten de wet van burgertrouw.
Partituur * Van Feldwebel naar Tommy * | |
1. instrumentaal
|
Bronnen: zangwijze: Ze zijn de pijp uit liedblad Geens - Van Gestel uit Aarschot