Wim Claeys en Karel Waeri
De Standaard besteedt vandaag & eens te meer aandacht aan hedendaags volksmuziek-boegbeeld Wim Claeys en zijn recente pogingen om de liederen van Karel Waeri opnieuw onder de aandacht te brengen. De teksten dan toch, voor de muziek heeft hij naar eigen zeggen dikwijls zelf nieuwe zangwijzen bedacht omdat Waeri al te vaak dezelfde melodieën hergebruikte.
Dat kunnen we enigszins beamen: ook wij hebben van (andere) marktzangers een aantal liedjes niet in ons repertoire opgenomen omdat we de melodie al gebruikten voor een ander lied, dikwijls van dezelfde tekstschrijver. Maar als we de CD “De Zwanenzang Van Karel Waeri” voorbeluisteren herkennen we alleen de melodie van “De eerste vrouw” als de originele, en dat vinden we dan ook weer wat overdreven… Waarom moest de melodie van “De spiegelkast“, één van de zangmonumenten van Waeri, en “Hoe rijmt men dat te saam?” een andere melodie krijgen?
Het doet ons niettemin veel genoegen dat er nog “jongeren” zijn die de te vlug vergeten Vlaamse Volksmuziekjes op hun repertoire nemen ipv zich uitsluitend te laten inspireren door exotische muziekjes uit verre landen waar we nauwelijks banden mee hebben.
Over de melodie “A la façon de Barbari” vertellen we u alles in één van onze volgende bijdragen; ze werd ook veelvuldig gebruikt door de Antwerpse tekstschrijver Andreas De Weerdt, een tijdgenoot van Waeri …