Het E-gouvernement
Mooie plannen maken en ronkende verklaringen afleggen kan iedereen, maar dat alles ook in de praktijk brengen is wat anders. En als dan ook nog de aangewezen externe IT-specialisten na jaren knutselen en miljoenen aan investeringen er niks van blijken te bakken (de gebakken lucht niet meegerekend) zodat er van nul moet worden herbegonnen, tja…
Voor de “klant” – zo stelt het liedje – verandert er uiteindelijk niet veel, ook al omdat er te vaak enkel geïnvesteerd wordt in het kopen van hardware en het schrijven van software, zonder het ervaren “uitvoerend personeel” bij de analyse te betrekken, terwijl achteraf de “opleiding” van datzelfde personeel een lachertje is of zelfs gewoon achterwege blijft.
Dit is een typisch marktlied van eind 20e eeuw …
En gevaarlijk, want wie liedjes zingt van 100 jaar geleden heeft minder kans om op zere tenen te trappen!
Onderstaande voorbeelden komen uit de publieke sector; bij privé-bedrijven is het minstens even erg, maar die houden dat potje liever gedekt en er verschijnt niks over in de pers.
Ook de grootscheepse informatisering van Financieën liep niet vlot en een nieuwe poging om Justitie digitaal te leren werken liep mank.
Het E-gouvernement
1. Je moet geen werkdag meer verletten
om aan te schuiven bij loketten,
je gaat gewoon wat internetten,
geen gedoe meer met papier.
In plaats van uren te staan wachten
tot iemand luistert naar je klachten
zet je meteen al je gedachten
op een onlineformulier.
REFREIN:
Je wordt als klant verwend
door weer een nieuwe trend:
het e-goevernement, het e-goevernement,
het e-goevernement, het e-goevernement.
2. Of het daarna vlot zal verlopen
dat valt natuurlijk te verhopen
maar informatici verkopen
al te vaak binaire wind…
Wat met je zending zal gebeuren
dat is geen zorg voor ingenieuren,
als alles liep zonder malheuren
moet je blij zijn als een kind.
3. Wellicht zal men je dan berichten
dat je het beter moet toelichten
zodat zij zich ook van hun plichten
kunnen kwijten zoals ‘t hoort.
En of je hen nog voor de vijven
eens even bellen kan of schrijven
want de papieren brieven blijven
onmisbaar op hun kantoor.
4. In feite is telefoneren
toch elektronisch genereren
van wat je anders zou bezweren
aan beambte of agent.
En daarom kan je dus ook stellen
dat door de diensten op te bellen
zo’n service ook wel mee kan tellen
als echt e-gouvernement.
5. Dus ondanks alle nieuwe taksen,
computers, GSM’s en faxen
zou heel die poeha niet veel zaaks zijn:
het verhaal is welbekend.
’t Is oude wijn in nieuwe zakken,
klassiek toneel in glitterpakken,
een nieuwe naam maar toch oudbakken:
‘t dure e-gouvernement.
Partituur * Het E-gouvernement * | |
1. instrumentaal
|
3 Commentaren
Mirakel! Of toch effe afwachten?
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9441863.
Er wordt aan gesleuteld …
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140206_00966498
http://www.tijd.be/nieuws/sector_binnenlandse_zaken/Keiharde_IT_audit_doet_koppen_rollen_bij_fiscus.9463318-3218.art
De problemen met megalomane IT-projecten blijven opduiken:
“Energiedatabank voor slimme meters flopt” (De Tijd Vandaag)
Het mega-IT-project Atrias heeft mogelijk al meer dan 200 miljoen euro gekost, maar raakt niet opgestart. Opnieuw beginnen zou nog veel meer kosten. De energieverbruiker dreigt met een kater achter te blijven (…)